Lüleburgaz ilçesi Şehirler Arası Otobüs Terminal Binası için tahsis edilen arazi; şehir yerleşim alanı bitiminde, D100 karayolu üzerinde, doğusunda İstiklal Caddesi, kuzey ve batısında mezarlık alanı ile sınırlandırılmış köşe noktadır.

Tasarım kararları verilirken ana hikayeyi bağlayan pek çok etken vardır. Ulaşım / erişim yapılarının tasarım kararlarında en temel eksiklik; giden ve gelen yolcuların psikolojilerini / ruh hallerini oluşturan ‘Hüzün’ duygusunun etkilerinin ıskalanmasıdır. Hüzün, yalnızlık ve ayrılık duygusu ile birleşerek güçlenmektedir. Yolcu yerellik, endüstriyel malzemeler dışında doğal malzemeli yüzeyler ve şeffaflık arar. Çünkü yalnızlık duygusu insana yakın olmayan sanayi malzemeleri ile daha da artar. Bu duyguları taşıyan yolcu psikolojisini yenmek için doğal malzeme çözümlerine ve şeffaflığa tasarımda yer verilmiştir. İnsan ölçeğinde yapı kütlesi, doğal iklimlendirme, aydınlık mekanlar, ahşap ve taş yüzeylerle sıcak ortamlar oluşturulmuştur.

Öngörülen terminal parselinin şehirlerarası ulaşım ve şehir merkezi bağlantısını D100 karayolu ile bu yola dik gelişen İstiklal Caddeleri oluşturmakta olup diğer iki cepheleri mezarlıkla sınırlandırılmıştır. Bu durum imar verilerinde; D100 karayolu ile araç ilişkisi kapalı, İstiklal Caddesi’ne de D100 karayolu ile kesiştiği kavşaktan en az 30 metre mesafede bağlantı yapılmasına izin veren bir yapılaşma şartı getirmiştir.

İmar verilerinde tanımlanan ulaşım kısıtlamasının haklı sonucu olarak tek ulaşımın İstiklal Caddesi’nden istenilmesi; terminal trafik sirkülasyonun olabildiğince az noktadan şehir trafiğine katılımını zorunlu hale getirmiştir. Bu bağlamda, terminal ulaşımı için güçlü bir iç yol kurgusu (çift şerit yol) benimsenmiş ve İstiklal Caddesi’ne tek bir ışıklı kavşakla katılım sağlanmıştır. Böylece araç sirkülasyonu için en uygun konfor sunulmuştur.

Yapılaşma alanı ve ulaşım planlamasında esas amaç; şehirler arası otobüs ve köy-belde minibüsleri ile özel araçlara ait tanımlı bölgelemedir. Bu iki bölgeyi birleştiren ve ayıran terminal yapısının kendisidir. Kuzey / Güney yönünde konumlanan yapı, Araç – Yolcu ve Özel Araç – Otobüs sirkülasyonunu tanımlayan / ayıran arakesiti oluşturmaktadır. Ayrıca bu konum yapının şehirle ve şehir yaya trafiğiyle köşe noktadan güçlü bir bağlantı imkanı sağlamıştır. İki ana bölüme ayrılmış terminal alanı, aynı zamanda alt grup ulaşım araçları olan köy ve belde minibüsleri – şehir içi dolmuşlarının fonksiyon farklılaşmasını sağlamıştır. Faz 1’de alt başlık şeklinde bölünmüş şehirler arası otobüs ve Köy – Belde minibüs alanları; Faz 2 ‘ye geçildiğinde hiç bir müdahaleye gerek kalmadan bütünleşebilir biçimde tasarlanmıştır.

Gerek duyulması halinde sadece otobüs ve Köy – Belde minibüsleri için öngörülen giriş – çıkış kontrol noktası diğer grup araçları da (Şehir içi dolmuş, ticari taksi, özel araç) kapsayacak şekilde opsiyonel olarak konumlandırılmıştır. Özel araç, şehir içi dolmuş ve ticari taksiler yolcu bırakma ve park alımı İstiklal Caddesi’ne paralel ve araç girişine yakın noktada konumlandırılarak, araç dolaşım sirkülasyonu en aza indirilmiştir.

Yapılaşma ve fonksiyon şeması olarak lineer dolaşım alanları benimsenmiştir. Geliş ve gidişler için şeffaf bir arakesit oluşturan yapı, endişeli bekleyişler yerine dingin bekleme ortamı ve sakin vakit geçirme mekanları sunmaktadır. Yeşil tampon bölge ve güçlü yaya yolları ile D100 karayolu ve şehir merkezine bağlanmıştır. Yapı biçimlenişinde, sade tanımlı bir geometri ve doğal malzemeler tercih edilmiştir. Yapı içerisinde doğrusal bekleme alanları ve vakit geçirme birimleri tüm otobüs peronları boyunca uzanmakta ve güçlü bir ilişki kurmaktadır.

Doğrusal konumlanan yapının bir yüzü şehre diğer yüzü transfer / peron / yolcu alanlarına açık hale getirilerek yarı geçirgen bir kütle oluşturulmuştur. Betonarme dairesel kesitli brüt bırakılan kolonlar üzerinde çelik kirişlerle kurgulanmış taşıyıcı sistem yapı kabuğunu oluşturmaktadır. Yapı içi sirkülasyonu kullanıcı konforu açısından birincil ve ikincil koridor olmak üzere ikiye bölünmüştür.

Faz 1: Lüleburgaz Terminali’nin, şehirler arası otobüs ve köy – belde minibüsleri ile ortak kullanım şeması

Faz 2: Lüleburgaz Terminali’nin, köy – belde minibüsleri kullanım şeması

İç ve dış mekan ahşap tavan kaplama boşluklarından geçen hava motorlu panellerle kontrollü bir şekilde yapının doğal havalanmasını sağlamaktadır.

Bina çeperlerinde uzanan saçaklar cephede sera etkisini imkansız hale getirilmiş ve çatı kabuğunda doğal ışık için açılan ışıklıklar derin yarıklar biçiminde tasarlanmıştır.

Net geometri ve lineer fonksiyon şeması benimsenerek, Lüleburgaz kent ölçeği temel esas alınmış ve uygulanabilir, yatırım ve işletme maliyetleri ekonomik, işlevsel bir yapı tasarlanmıştır.